onsdag 15 september 2021

Lite frukt och bärprat

I vår fruktskål på vardagsrumsbordet finns vanligtvis äpplen, bananer, apelsiner eller clementiner.
Som oftast är det min man som handlar frukt. Då och då berikas skålen med mango och ananas. I perioder ber jag min man att köpa Galiamelon, jag älskar den frukten. Det är sällan jag känner för att äta ett äpplen eller en apelsin, trots att jag vet att båda frukterna är nyttiga. På sistone har jag pressat i mig lite clementiner för att få i mig mera C-vitamin.

Av alla frukter så har det varit bananer jag ätit mest. Frukten går snabbt att få i sig och mättar bra. Jag äter en banan om dagen och upplever att min mage mår bra av denna gula böjda frukt. 
 
Blåbär försöker jag äta några gånger i veckan också, eftersom dessa bär har så många hälsofrämjande egenskaper.  

Foto: Vår fruktskål


Vad innehåller en banan?
Bananen är fylld med viktiga näringsämnen som kalium, magnesium, fiber, vitamin B6 och vitamin C, så det finns många hälsofördelar att äta en banan om dagen. 

Blåbär har jag börjat äta allt oftare på sistone efter att ha läst att det är ett  supernyttigt bär fyllt med antioxidanter och en rad vitaminer och mineraler. 

Vad det är som gör blåbäret till ett superbär!
Bäret är fullt av antioxidanter och sägs innehålla mer antocyaniner än något annat livsmedel. Antocyanin är en kraftfull antioxidant som ger växter en starkt röd, blå eller violett färg. Det skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom verkar antocyaninet inflammationshämmande, kolesterolsänkande och kärlvidgande. Man tror att antocyanin skyddar ögats a-vitamin från fria radikalier och att det därför motverkar åldersrelaterade ögonsjukdomar. Blåbär innehåller en rad viktiga mineraler och vitaminer. Bland annat innehåller de magnesium, mangan, kalcium, kalium, järn och B-vitamin. Dessutom mängder av det viktiga C-vitaminet samt betakaroten. 

Därför är äpple nyttigt 
Visste du att:
  • vi i Sverige mumsar i oss i snitt tolv kilo äpplen per person och år? Jag ligger långt under snittet kan jag lova, men jag tror att jag kommer att försöka få i mig lite fler äpplen efter att ha läst på om äpplets välgörande egenskaper. 

  • äpple kan sänka blodtrycket och blodfetterna samt stabiliserar blodsockret, vilket minskar risken för många allvarliga sjukdomar

  •  äta ett äpple om dagen förebygger förstoppning medan att riva ett äpple kan hjälpa magen att stabilisera sig efter en magsjuka. 

  • frukten kan skydda mot stroke. En svensk studie med 75 000 kvinnor visade att ett högt intag av äpplen, päron och gröna bladgrönsaker markant minskar risken för stroke. 

  • äpple även kan skydda mot diabetes typ 2, på grund av antioxidanten quercetin. En studie visar att kvinnor som åt ett äpple om dagen hade 28 procents lägre risk att utveckla åldersdiabetes.

  • äpple innehåller mycket mättande fibrer och få kalorier. En studie visade på en betydande viktminskning med ett dagligt intag av tre äpplen eller tre päron bland överviktiga kvinnor.

  • äpple och framförallt äppelskalet, innehåller flavonoider, rikligt med C-vitamin och kalium och pektin som är bra för magen och tarmarna. Flavonoider ska ge skydd mot hjärt-kärlsjukdomar. 

  • i gamla skrifter från Babylon 800 år före Kristus beskrivs äpplet som medicinalväxt. Samma information går att hitta i avhandlingar från medeltiden. De äpplesorter som användes då var oftast syrligare, grövre och hade större mängd garvsyra, men det bevisar ändå att vi länge vetat om äpplets goda egenskaper. 

  • min personliga favorit bland äppelsorter är Pink Lady. Vilken är din?

 

måndag 23 augusti 2021

Kostens betydelse för en hälsosammare livsstil

Att äta en varierad kost, äta på regelbundna tider, äta långsamt och tugga maten ordentligt har jag fått lära mig sedan jag var liten. Ändå sker mina matintag som oftast oregelbundet och när jag väl äter stressar jag mig igenom måltiden som om det vore en tävling om vem som kan äta snabbast. 

Det vill jag ändra på!

Idag vet de flesta människor att kosten har betydelse för hur vi mår. "Du är vad du äter" tycker jag var ett lärorikt program som sändes på TV3 mellan 2005-2007 med Anna Skipper som kostexpert/programledare. 

Att veta varför en morot är nyttig och vad den gör för min kropp, vad den innehåller för vitaminer och mineraler och deras betydelse för min kropp är det som triggar mig att vilja äta hälsosammare.
Jag gillar detaljer.  

Det pratas mycket om antiinflammatorisk kost och jag har förstått att det råder delade meningar ifall specifika livsmedel verkligen bekämpar inflammation. Däremot råder en bred acceptans att viktminskning kan hjälpa mot inflammationer och att den antiinflammatoriska kosten hjälper dig att gå ner i vikt. 

Vad är inflammation?
Akut inflammation är en naturlig process som uppstår när kroppen försvarar sig mot något som upplevs som främmande – till exempel bakterier eller virus. Kroppens immunförsvar startar då en rad komplexa biologiska reaktioner för att eliminera inkräktarna och läka.

Kronisk inflammation
Det är långvarig eller kronisk inflammation som vi ska akta oss för då det kan leda till en rad ovälkomna sjukdomar som cancer, depression, hjärt- och kärlssjukdomar, artros och alzheimers och autoimmuna sjukdomar. Och dessa sjukdomar vill vi gärna undvika om vi kan, eller hur? 

Saker som kan orsaka kronisk inflammation
Varför akut inflammation ibland övergår från att vara tillfällig till långvarig eller kronisk beror mycket på din livsstil. Nedan punktlista visar olika exempel som tillsammans kan skapa kronisk inflammation. 
  • Näringsfattig kost med mycket socker, raffinerade kolhydrateter och transfetter
  • överkonsumtion av alkohol
  • övervikt
  • rökning
  • stress
  • obalanserad tarmflora
  • dålig sömn
  • brist på motion
Symtom på låggradig inflammation kan vara
  • Trötthet 
  • Värk i kroppen
  • Hudproblem
  • Håravfall
  • Huvudvärk
  • Sömnsvårigheter
  • Torra ögon
  • Depression
  • Andfåddhet
  • Ångest 
  • Humörsvängningar
  • Viktökning
  • Magproblem
  • PMS Premenstruellt syndrom
Men deppa inte ihop nu om du känner igen dig i symtombeskrivningen ovan. Du kan nämligen välja att börja vara snäll mot din kropp och ge den förutsättningar för att kunna läkas genom att ändra dina kostvanor som är ett av stegen i processen mot en hälsosammare livsstil. 

Den antiinflammatoriska kostens betydelse för hälsan
Den senaste forskningen visar på att antiinflammatorisk kost förutom att skydda kroppen mot sjukdomar som hjärt/-kärlsjukdom och cancer med mera även saktar ner åldrandet i kroppen (tack vare antioxidanter) samt reglerar blodsockernivån. 

Om du är intresserad av att fördjupa dig antiinflammatorisk kost kan det vara väl värt att nämna att det finns flera olika typer av antiinflammatoriska kost. Paleo (stenålderskost) är en och Medelhavskost en annan. Sedan finns IFD-kost (inflammation free diet) och AIP (autoimmunt protokoll) för att nämna några.

Jag är en sån där person som har svårt för strikta dieter och bantningskurer. Men att bli medveten om vilken kost som har en antiinflammatorisk effekt på kroppen och börja lägga till mer av sådana livsmedel i kosten tror jag är betydelsefullt. Kom ihåg att lära dig vad just din kropp mår bra av. 
Det är de första små staplande stegen till förändring som på sikt leder till de stora. Gör som jag börja smått och lägg till succesivt.




Tips på antiinflammatoriska livsmedel!

1. Frukt och bär
Blåbär, hallon, jordgubbar, kiwi, äpplen, apelsiner, clementin, citron, mango, galiamelon, bananer.

2. Grönsaker, rotfrukter, lök
Broccoli, spenat, ruccola, morötter, sötpotatis, jordärtskocka, palsternacka, tomater, gurka, zucchini, blomkål, vitkål, grönkål, vitlök, salladslök, gul lök och purjolök, avocado (egentligen ett bär)

3. Nötter och frön
Valnötter, jordnötter, solrosfrön, pumpakärnor, mandlar, cashewnötter

4. Fisk
Lax, makrill, sardiner, sill, tonfisk 

5. Nyttiga fetter
Cocosfett, omega 3, olivolja

6. Kryddor
Gurkmeja, ingefära, chili, basilika, svartpeppar, timjan, färsk ingefära, oregano, salvia


Gillade du det här inlägget? Missa aldrig framtida inlägg genom att följa bloggen Skönhet och hälsa by Sophia på facebook eller få ett nyhetsbrev en gång per månad